Man har bara ett liv



Svammel, nonsens och struntprat är det enda som kommer ut från min mun

Känner mig så nere och så dum

Har inte tagit tillvara på det som är viktigt

Tror inte jag har fattat livets mening riktigt

Jag har inte sett allt som man borde se

Inte gjort allt som man borde göra

Men nu ska det ske

Det är i alla fall vad jag fått höra

 

Det var vad en gammal man på bussen sa idag

Han satte sig bredvid mig som om ödet hade bestämt att det skulle bli jag

En vilsen själ utan framtidsutsikter skulle räddas från hans dystra humör

Innan hans inre demoner honom förgör

 

Resan skulle bli lång men nödvändig

För att inte tala om omständlig

Den gamle mannens plan var genial

För att ta mig ur min nedåtgående spiral måste jag ställas inför några tuffa val

Hur mycket är jag beredd att offra för att hitta min egen lycka

På vilka knappar måste jag trycka, vilka kroppsdelar måste jag stycka?

 

Jag skulle få stå öga mot öga mot min värste fiende, och komma ur striden leende

Jag skulle få be om förlåtelse till alla de jag förolämpat

Och bevisa att jag tagit nya vägar i livet och hur mycket jag har kämpat

Det kunde ta månader, år, decennier innan testet var utfört

Tanken slog mig flera gånger att det var kört

Men så en dag när hoppet nästan hade runnit ut

Så mötte jag den gamle mannen igen och han sa: Du har nu nått ditt slut.

Du har klarat det med bravur. Så passa på att ta del av livet och njut, nu är det din tur!


Kommentarer
Postat av: emma

Sv: Nepp :) Men jag hittade den på internet därifrån :)

2009-11-30 @ 17:01:29
URL: http://emmaabergstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0